de tekst zonder plaatjes.
Marathonmotor
Yamaha BT1100 Bulldog
Tekst en foto's: Peter van der Sanden
101.666 km een brave hond
Moet je over een toermotor beschikken om veel kilometers per jaar te kunnen rijden? Volgens Marian Sol zeker niet. Zij kocht bijna vier jaar geleden een nagenoeg nieuwe Yamaha BT1100 Bulldog waarvan ze de teller over de magische grens van 100.000 km heen tilde. Altijd vol in wind en regen maar dat deert de Amsterdamse (met Rotterdamse tongval) niet. Ze is nu eenmaal gek van motorrijden.
Pas in 2004 haalde Marian Sol, nu 38 jaar jong, haar motorrijbewijs en vorig jaar haar autorijbewijs. Marian: ,,Het zal meestal wel andersom zijn maar ik doe alles op de motor. Woon- werkverkeer, vakantie, boodschappen, toertochten etc. Een auto heb ik niet maar omdat het voor mijn werk (service coördinator bij een instelling die rolstoelen repareert) wel eens handig kan zijn heb ik ook maar een autorijbewijs gehaald. Maar een auto aanschaffen, ik denk er niet aan. Geef mij de motor maar.”
Voor Marian is Marathonmotor niet nieuw. In 2006 kwam ze mee met haar vriend Alex Engers die een Suzuki GSF1200 Bandit aanbood. Marian reed toen net een jaartje met de Bulldog en vroeg of ze ook eens langs mocht komen met haar machine. ,,Als je er een ton mee gereden hebt”, was het antwoord. Bij de gemiddelde motorrijder moet je daar tien jaar voor uit trekken maar niet bij Marian. Groot was dan ook onze verbazing toen ze onlangs belde dat de teller al voorbij de ton was. Die had niet stil gezeten.
Bod
Voor Marian is de Bulldog haar tweede motor. Na het behalen van haar rijbewijs reed ze eerst een tijdje op een Yamaha XZ550. Marian: ,,Dat was een oudje maar ik heb er wel op geleerd dat motorrijden mijn ding is. Een jaar na aanschaf ging ik op zoek naar iets anders, iets wat ik echt mooi vond. Misschien is dat vrouwen eigen. Op een gegeven moment was ik er zeker van dat een Yamaha BT1100 Bulldog mijn nieuwe motor moest worden. Ik had er nog nooit mee gereden maar het model stond me wel aan. Maar dan alleen het oranje of blauw/grijze model. Die vond ik mooi en daar ging ik naar op zoek. Op een gegeven moment vond ik er eentje op internet bij een dealer. Een Bulldog van twee jaar oud en slechts 7000 km op de teller. De vraagprijs was 8000 euro. Ik dacht laat ik eens gek doen. Ik deed een bod van 7000 euro met de opmerking dat ik de motor dan zo uit de showroom mee zou nemen. Ik had niet verwacht dat er op dit bod gereageerd zou worden maar ik kreeg al snel een mailtje terug dat het goed was. Ik kon hem voor dat bedrag op komen halen. Toen had ik wel een klein probleem want mijn vriend wist van niks. Ik heb het hem ’s avonds heel voorzichtig verteld. Gelukkig vond hij ook dat ik een goede deal had gemaakt. Samen zijn we daarna de motor op wezen halen. Ofschoon ik afgesproken had zonder proefrit mocht ik toch eerst een proefrit maken. Dat was wel even spannend want stel dat het rijgedrag van de motor me helemaal niet zou bevallen. Maar na een paar bochten wist ik het al, dit zit goed. Nog geen seconde heb ik spijt gehad van mijn vluchtige aankoop.”
Mooi
,,Techniek en motorrijden, dat is niks voor meisjes. Dat vonden mijn ouders tenminste”, aldus Marian. ,,Maar ik heb later toch mijn zin gekregen. Mijn vriend is motorgek en kan goed sleutelen. Momenteel rij ik veel meer kilometers dan hij. Dat komt omdat ik wat verder van mijn werk zit en de motor elke dag gebruik. Hij rijdt alleen nog plezierkilometers. Dat doe ik er nog bij. Alhoewel, iedere kilometer die ik met de Bulldog rij is een plezierkilometer. Zomer en winter, het maakt niet uit. Als het te glad is om te rijden blijft de motor thuis maar dat is gelukkig maar zelden het geval. De Bulldog is twee keer ingezet voor een vakantie. Frankrijk en Engeland waren de bestemmingen. Om op de kale Bulldog toch wat spullen mee te kunnen nemen heb ik een Krauser kofferset gekocht. De motor wordt er wel breed van maar een alternatief is er niet. Deze zomer willen we naar Spanje op vakantie. Dan komen de koffers weer goed van pas.”
Behalve de koffers, die zijn er volgens Marian uit noodzaak en niet om het mooie, doet Marian er alles aan om de motor door verandering van details mooier te maken. Marian: ,,Als ik ergens op een parkeerplaats stop is de eerste vraag meestal ‘wat voor merk motor is dit’. Alleen op het achterspatbordje staat nog iets van Yamaha. Voor de rest zie je alleen Bulldog emblemen. Mijn motor wordt vaak aangezien voor een Harley of voor een Buell. Ik vind die reacties wel leuk. Zoals de motor er nu uitziet is hij helemaal naar mijn zin. Kleine knipperlichten, in kleur gespoten ruitje en hugger, ander ontstekingsdeksel en andere uitlaatdempers. De oude dempers waren niet versleten maar ik vond deze mooi vanwege de ring met gaten aan de achterkant. Dat past prima bij de rest. En als je het gas flink open schroeft, wat ik zelf eigenlijk maar zelden doe, komt er flink geluid uit. Bij normaal gebruik zijn de dempers wel stil. Bijzonder te spreken ben ik over het nieuwe zadel. Het oude was kapot nadat tijdens diefstal van het achterlicht (!) het zadel was beschadigd. Bij Classic Covers in Veendam hebben ze voor mij een heel mooi nieuw zadelovertrek gemaakt. Maar niet alleen mooi, ook praktischer. Bij het originele zadel zit je in een kuil, nu heb ik net iets meer ruimte om af en toe te kunnen verzitten.”
Om het rijcomfort te verhogen is de Bulldog voorzien van Hyperpro voorvorkveren en een ander stuur. Marian: ,,Bij het originele stuur zijn voor mij de uiteinden te ver naar binnen gebogen. Er zit nu een wat rechter stuur op van een Suzuki Bandit en dat bevalt prima. Een van de laatste aanpassingen is een middenbok van SW-motech. Helaas heb ik wel telkens hulp nodig om de motor op de middenbok te krijgen. In mijn eentje krijg ik het niet voor elkaar.”
Starterclutch
Omdat Marian haar motor iedere dag gebruikt, eigenlijk niet zonder kan, spreekt het voor zich dat ze niet op technische malheur zit te wachten. Marian: ,,Mijn vriend doet het technisch onderhoud, ik het poetswerk. Eén keer per jaar krijgt de motor een grote beurt. Veel valt er gelukkig niet te sleutelen. Het robuuste blok levert relatief weinig vermogen maar meer heb ik niet nodig. Dat zal ook wel een reden zijn waarom alles goed heel blijft. Olie verbruikt de Yamaha niet en met benzine (1:19) is de Bulldog met mijn rijstijl ook erg zuinig. Het cardan vraagt nooit om aandacht. Met banden, Bridgestone BT020 of BT021, doe ik ruim 20.000 km. Dat zijn de kosten ook al niet. De remblokjes achter slijten harder dan voor. In het begin dacht ik dat dat kwam omdat ik misschien onbewust met mijn voet op de rem reed maar dat bleek niet het geval. Ik denk dat het met de schijf te maken heeft. Onlangs zijn er nieuwe schijven gemonteerd. Voor originele schijven van Yamaha (die waren het goedkoopst) en achter een schijf van Braking. Ik ben benieuwd of de achterremblokjes nu net zo lang meegaan als voor.”
Twee keer is de Yamaha BT1100 Bulldog na aanschaf nog terug geweest bij de dealer. Marian: ,,De eerste keer was voor het vervangen van een condensator. Een probleem bij heel veel Bulldogs was dat bij het starten van de dikke V-Twin de startmotor zoveel stroom trok dat de dagteller even geen voeding kreeg en op nul sprong. Yamaha kende dit probleem en daar was men coulant met de oplossing. Er werd een andere condensator geplaatst die ervoor zorgde dat er net voldoende stroom over bleef om de teller niet op nul te laten springen. Het materiaal werd door Yamaha vergoed, het inbouwen was voor onze rekening. De tweede keer dat de motor in de werkplaats belandde was voor een duurdere grap. De starterclutch had de geest gegeven. Het onderdeel zelf kostte 600 euro en het inbouwen nog eens bijna 400 euro. Dat is dan ook meteen de duurste (en enige) reparatie die er aan de Bulldog heeft plaats gevonden. Voor het overige is het alleen maar één druk op de knop en rijden. Ik kan me nauwelijks een betrouwbaardere motor voorstellen.”
Op de brug
Met een netjes gepoetste machine ging Marian van huis maar op ‘haar’ dag van Marathonmotor deed Pluvius iets te goed zijn best. Derhalve geen glimmende Bulldog op de stoep bij Leo Peters Motortechniek in Langenboom. Maar een motor met ruim een ton of de teller hoeft er ook niet in showroomstaat uit te zien. Als Leo vertrekt voor zijn proefritje trekt hij hem hoog in de toeren. Dan komen er rake klappen uit de twee uitlaatdempers. Bij terugkomst merkt Leo op dat de motor bij hogere toeren stilvalt. De afstelling van de carburateurs is volgens hem niet helemaal in orde. Alex (de vriend van Marian die het onderhoud doet): ,,De machine is toe aan een grote beurt. Afstelling van de carburateurs en de kleppen hoort daar ook bij. Het klopt inderdaad dat de motor op dit moment niet helemaal loopt zoals het moet. Bij rustig rijden, en dat doet Marian, merk je er niks van.”
Op de brug staat de Bulldog nog even na te druppelen, geen olie maar water vermengd met straatvuil. Het blok is netjes oliedicht, ook geen doorzweten. ,,Dat is wel eens anders geweest. Eén keer hebben we een kleppendekselpakking moeten vervangen’, aldus Marian.
Over de remmen en de remleidingen valt weinig te vertellen, dat is allemaal nieuw. Controle van het balhoofdlager leert dat vervanging binnenkort een keer wenselijk. Leo: ,,Tijdens het rijden voelde ik het niet maar op de brug is het al wel voelbaar. Op stel en sprong vervangen is nog niet nodig. Het is wel iets om in de gaten te houden.”
De wiellagers voor en achter zijn nog origineel en prima in orde. Wel constateert Leo speling op de achterbrug. ,,Het is niet veel, je zult er niet direct last van hebben maar hou wel in de gaten of het niet erger wordt.”
De lak, zowel op het plaatwerk als het frame, verkeert in prima staat. Afgezien dan van één zijschildje tussen de cilinders. Dat is helemaal verweerd. Dat gold ook voor de voorvorkpoten maar die zijn opnieuw gecoat. Ronduit slecht zijn de meeste boutjes en moertjes die Yamaha heeft gebruikt. Die zijn niet tegen pekel bestand. Leo: ,,Helaas is dat bij veel motoren het geval. Ook bij deze Bulldog weer een typisch Yamaha kwaaltje wat betreft het contactslot. Het vergt enige gewenning om de sleutel er uit te halen.”
De voetsteunen zien er uit als niet gebruikt. Marian heeft echter de duosteps omgewisseld met de normale voetsteunen. Dat kan bij een Bulldog want die zijn hetzelfde. Op het schakelmechanisme zit aardig wat speling maar daar valt, als je het gewend bent, wel mee te leven. Leo: ,,Afgezien van het straatvuil, dat krijg je nu eenmaal als je door de regen moet rijden, is aan niets te zien dat deze BT1100 al ruim een ton achter de kiezen heeft. Het zou mij niet verbazen als dit in Nederland de eerste Bulldog is over de ton. Het relatief simpele blok heeft zich bewezen als oer betrouwbaar en ik verwacht de komende jaren geen problemen. Hooguit met de startmotor waarvan het binnenhuis wel eens wil torderen t.o.v. het buitenhuis. Dat komt bij deze blokken namelijk vaker dan gemiddeld voor.”
De accu in de Bulldog van Marian is nog de originele en wordt nog goed bijgeladen. Leo: ,,Ik heb in mijn leven genoeg motoren gezien met veel minder kilometers die er veel slechter uit zagen. Dat de BT1100 geen verkoopsucces voor Yamaha is geworden ligt zeker niet aan de kwaliteit van de machine. Die is goed.”
De eigenaresse is voorlopig niet van plan om haar Bulldog van de hand te doen. ,,En als er een keer een andere moet komen dan wordt het toch weer een Bulldog met weinig kilometers. Ze worden niet meer nieuw gemaakt maar hier en daar staat nog een nieuwe in de showroom. De oranje uitvoering vindt ik nog steeds het mooist maar de vrij zeldzame lichtblauw met grijs uitvoering mag er ook zijn. Want ik moet een andere motor op de eerste plaats mooi vinden.”
Aanmelden?
Heb jij ook een motor die in aanmerking zou kunnen komen voor deze rubriek? Stuur een mail naar
marathonmotor@mpsadventure.nl of schrijf een briefje aan MOTO73, Postbus 23282, 1100 DT Amsterdam. Vermeld daarin je naam, adres en telefoonnummer en zoveel mogelijk gegevens van je motor, zoals merk, type, bouwjaar en kilometerstand. We sturen de verdere informatie dan vervolgens naar je toe. Een overzicht van alle Marathonmotoren is te vinden op
www.mpsadventure.nl.
Reparaties en problemen
46.000 km nieuw zadel vanwege beschadiging diefstal achterpartij
47.000 km voorvorkpoten gecoat
55.600 km condensatorset (deels garantie)
69.700 km starterclutch vervangen
81.000 km remlichtschakelaar voor vervangen
99.991 km remschijven voor en achter vervangen en originele remleidingen vervangen door stalen remleidingen.
Man en motor
Naam Marian Sol
Woonplaats Amsterdam
Leeftijd 38 jaar
Beroep Service coördinator
rijdt sinds 2004
droommotor een lichtblauwe Bulldog
motor Yamaha
type BT1100 Bulldog
bouwjaar 2003
aangeschaft 2005 (7000 km)
huidige km-stand 101.666 km
nieuwprijs 10.000 euro
dagwaarde ca. 4500 euro
rijstijl rustig
gebruik woon-werk, toer en vakantie
brandstofverbruik 1:19
olieverbruik nihil
onderhoud eigen beheer
Richtprijzen bij motorzaak
2002 ca. 5400 euro
2003 ca. 5600 euro
2004 ca. 5900 euro
2005 ca. 6100 euro
2006 ca. 6300 euro
2007 ca. 7500 euro
Gemonteerde accessoires
Krauser kofferset
Quick lock tanktas(je)
Hyperpro veren
Stuur van Suzuki Bandit
Safety lights
SW-mototech middenbok
Mag-7 uitlaat
NMW Hugger
Ander zadelovertrek
Spiegelverlengers (van Suzuki Bandit)
Eerder in MOTO73
14/2001 introductietest
14/2004 V-Twinspecial
Technische gegevens
MOTOR
bouwwijze 75° V-Twin viertakt
koelsysteem lucht
brandstofsysteem carburateurs
kleppen per cilinder 2
boring x slag 65 x 75 mm
cilinderinhoud 1063 cc
maximum vermogen 65 pk bij 5500 tpm
maximum koppel 88,2 Nm bij 4500 tpm
aantal versnellingen 5
secundaire overbrenging cardan
RIJWIELGEDEELTE
frame ruggengraatframe van dubbele stalen buis
voorvering telescoopvork
achtervering monoschokbreker
veerweg voor/achter 130 mm / 110 mm
bandenmaat voor/achter 120/70-17 – 170/60-17
voorrem dubbele 298 mm zwevende schijven
remklauw vierzuiger
achterrem enkele schijf 282 mm
remklauw tweezuiger
MATEN EN GEWICHTEN
drooggewicht 230 kg
tankinhoud 20 liter
zithoogte 812 mm
wielbasis 1530 mm
balhoofdhoek 65°
naloop n.o.
Goed om te weten
In de zomer van 2001 kwam Yamaha op de proppen met de BT1100 Bulldog. Eerder was er al een studiemodel, de ‘Mastino Napoletano”, net als de Bulldog ook een hondenras. De motor is te scharen onder de categorie naked bikes met lichte choppertrekjes. De dikke BT1100 is mede vanwege het probleemloze cardan een onderhoudsarme motor. Met slechts 65 pk aan boord moet de Bulldog het niet hebben van veel vermogen maar wel van een gemakkelijk stuurkarakter. Iedereen voelt zich dan ook snel thuis op deze machine. De motor werd in Italië geassembleerd zodat je hem een Europese Japanner zou mogen noemen. De krachtbron in de BT1100 is afkomstig uit de DragStar 1100, een dikke custom welke Yamaha in 1999 introduceerde. Door een grotere airbox en een twee-in-twee uitlaatsysteem levert het Bulldogblok iets meer vermogen dan dat van de Dragstar (65 ipv 62 pk)
In de 2005 werd de Bulldog licht onderhanden genomen. Dat leverde een iets andere teller op, ander zijdeksel voor een betere doorvoer van koude lucht naar de achterste cilinder, wielen en frame worden matzwart en de Bulldog krijgt een aluminium stuur. Een verkoopsucces is de Bulldog nooit geworden. De belangrijkste reden hiervoor is dat de Buldlog er wel ontzettend stoer uitziet maar dat door zijn lage vermogen absoluut niet is. Na 2005 stopte de productie van de Bulldog, mede door strengere emissienormen waaraan de dikke V-twin niet meer kon voldoen.